Sobota, 21.10.2017 Imieniny obchodzą:  Bernard, Celina, Dobromił
Miasto Region 03.08.2017 16:52

Nie tylko nowe tory. Będzie więcej pociągów do Poznania i nowe perony

Fot. Życie Piły

Po zakończeniu modernizacji trasy kolejowej między Piłą a Poznaniem kursować będzie dwa razy więcej pociągów niż obecnie. Remontu doczekają się też wszystkie perony na dworcu PKP Piła Główna.

Dobre wieści dla pasażerów kolei przekazali w czwartek w Pile wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego Wojciech Jankowiak, prezydent Piły Piotr Głowski i wicestarosta pilski Stefan Piechocki. Samorządowcy wzięli udział w spotkaniu konsultacyjnym, którego celem było m.in. określenie zasad współpracy przy realizacji tej inwestycji. Jak mówili - rozpoczynająca się właśnie modernizacja trasy kolejowej między Piłą a Poznaniem, dzięki której czas podróży z Piły do stolicy Wielkopolski ma skrócić się nawet o 40 minut to nie wszystko. Niezależnie od tego projektu remontowi poddane zostaną też wszystkie perony na stacji PKP Piła Główna.

 

- W Pile modernizacja linii w ramach tego projektu obejmuje peron trzeci, ale nie mogliśmy pozostawić tego tak, że pozostałe perony nie zostaną wyremontowane. Mamy już potwierdzenie, że spółka PKP Polskie Linie Kolejowe - w ramach odrębnego projektu - zmodernizuje pozostałe perony na pilskim dworcu - mówił w Pile wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego, Wojciech Jankowiak. Prace te mają być prowadzone w latach 2019-2020. Remont peronów był już też konsultowany m.in. z konserwatorem zabytków, by uniknąć ewentualnych utrudnień i związanych z nimi opóźnień w pracach.

 

Ale na tym nie koniec. Remontowi poddane zostaną też przejścia podziemne na pilskim dworcu, a z każdego tunelu na peron będzie można wjechać windą. - Dzisiejsze zapisy mówią o tym, że należy umożliwić osobom niepełnosprawnycm dostęp na perony. Sposób, w jaki zostanie to zrealizowane jest jeszcze powodem do dyskusji, ale założenia są takie, że na każdym peronie pojawi się szyb windowy - mówi prezydent Piły, Piotr Głowski. 

 

W ramach przebudowy linii kolejowej nr 354 Poznań Główny - Piła Główna wymienione zostanie 129,8 km szyn kolejowych, co pozwoli na skrócenie czasu podróży na tej trasie o 40 minut. Zakończenie inwestycji zostało zaplanowane na 5 czerwca 2019 roku. Po jej realizacji Piłę z Poznaniem ma połączyć dwa razy więcej pociągów niż obecnie. - My jako samorząd województwa, organizator przewozów regionalnych, na tej linii uruchamiamy obecnie  jedneaście par pociągów w ciągu dobry. To jest bardzo mało. Ta linia jest najmniej eksploatowana właśnie przez jej stan techniczny. Ale naszym zamiarem - i to mogę potwierdzić oficjalnie - jest to, że po zmodernizowaniu tej linii zamówimy tu przynajmniej podwojoną liczbę połączeń. Mówimy o dwudziestu, a nawet ponad dwudziestu parach pociągów na dobę - mówił w czwartek w Pile Wojciech Jankowiak.

 

Po oddaniu do użytku zmodernizowanej w całości trasy kolejowej między Piłą a Poznaniem połączenia na niej ma też obsługiwać nowy przewoźnik. - Obecnie operujemy tutaj Przewozami Regionalnymi, natomiast po modernizacji tę linię przekażemy Kolejom Wielkopolskim, które dysponują nowoczesnym taborem. Na tej linii będą kursowały pociągi typu Elf - zarówno te, które już są w eksploatacji, jak i te które są aktualnie przedmiotem nowego zamówienia, w którym za około 300 milionów złotych kupujemy dziesięć nowych pociągów - dodaje Jankowiak. 

 

Wykonawcą prac przy modernizacji trasy kolejowej z Piły do Poznania jest firma PORR Polska Construction S.A. Wartość kontraktu to prawie 600 milionów złotych. Projekt jest finansowany wspólnie przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014 - 2020.

 

Remont spowoduje utrudnienia dla podróżnych. Najtrudniejszy czas dla pilan i mieszkańców naszego regionu przypadnie na okres od 5 maja do końca sierpnia 2018 roku. Wtedy to właśnie realizowany będzie jednotorowy odcinek między Piłą a Obornikami, przez co pasażerowie będą zmuszeni do korzystania z komunikacji zastępczej. Komunikacja zastępcza będzie obowiązywała również między 15 marca a 4 maja 2018 roku, kiedy przebudowywane będą stacje Wargowo i Oborniki. Na pozostałych etapach będzie obowiązywał ruch jednotorowy dwukierunkowy.

 

Przypomnijmy - w październiku 2015 roku zakończył się remont budynku dworca PKP Piła Główna. Polskie Koleje Państwowe przywróciły mu dawny, zabytkowy charakter. Pod nadzorem konserwatora zabytków zostały odrestaurowane elewacje i pomieszczenia wewnątrz obiektu. Pilski dworzec został też w końcu dostosowany do osób niepełnosprawnych - zainstalowano windę, a plan dworca został opisany także w języku Braile'a. Na dworcu stanęły również elektroniczne tablice informacyjne z dotykowymi ekranami. Na terenie zmodernizowanego dworca powstał też parking na kilkadziesiąt aut. ZOBACZ ZDJĘCIA: Pilski dworzec po modernizacji.

wasze newsy

W ramach naszych serwisów internetowych stosujemy pliki cookies. Zgadzam się | Chcę zapoznać się z polityką prywatności