Poniedziałek, 20.11.2017 Imieniny obchodzą:  Edmund, Feliks, Sędzimir
Miasto Region 09.11.2017 15:00

Jest szansa na drugi tor na linii Piła - Poznań

Fot. PKP PLK S.A.

Trwa modernizacja linii kolejowej z Piły do Poznania. "Niewykluczone, że za kilka lat dobudujemy tor lub mijanki" - zapowiada członek zarządu spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.

Prace przy modernizacji linii kolejowej z Piły do Poznania rozpoczęły się we wrześniu. Pierwszy etap obejmuje roboty na odcinku Poznań - Oborniki Most. W drugim etapie powstanie Lokalne Centrum Sterowania. Prace na jednotorowym odcinku między Obornikami a Piłą rozpoczną się w marcu 2018 roku. Wtedy też na tym odcinku wprowadzona zostanie zastępcza komunikacja autobusowa. Po zakończeniu prac podróż z Piły do Poznania ma skrócić się nawet o 40 minut. Będzie to możliwe dzięki temu, że na nowych torach pociągi będą mogły jechać z większą prędkością.

 

Szybszy przejazd na trasie Piła - Poznań będzie możliwy nawet mimo, iż na odcinku między Piłą a Obornikami trasa jest jednotorowa i niektóre pociągi muszą czekać na inne składy i przepuszczać je. Nie jest jednak wykluczone, że w przyszłości na tej trasie dobudowany zostanie kolejny tor.

 

- Studium wykonalności, które opracowaliśmy przed podjęciem decyzji o zakresie prac wykazało, że w tym momencie - przy takim zapotrzebowaniu, jakie zgłaszają przewoźnicy - nie ma potrzeby dobudowania nowego toru czy mijanek. Ale rozwiązania techniczne, które pojawiły się w tym projekcie pozwalają na dobudowanie w przyszłości, bez żadnej kolizji, drugiego toru lub mijanek. Mamy nadzieję, że ten projekt odniesie taki sam sukces jak realizowane wcześniej rewitalizacje: Poznań - Wolsztyn czy Poznań - Wągrowiec. Ten sukces prawdopodobnie spowoduje, że za kilka lat wrócimy i dobudujemy tor lub mijanki na tym odcinku - mówił podczas briefingu na dworcu w Pile członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., Arnold Bresch, który podczas przejazdu technicznego przyglądał się postępom prac na remontowanej linii kolejowej.

 

 

Jak informuje PKP PLK S.A. - w ramach prowadzonych już prac wybudowane zostaną 4 nowe przystanki: Poznań Podolany, Złotniki Osiedle Grzybowe, Złotkowo i Gołaszyn. Przebudowane zostaną stacje: Złotniki, Wargowo, Oborniki Wielkopolskie, Rogoźno Wielkopolskie, Budzyń, Chodzież, Dziembówko, Piła oraz przystanki: Poznań Strzeszyn, Golęczewo, Chludowo, Oborniki Miasto, Rożnowo, Parkowo, Tarnowo Rogozińskie, Sokołowo Budzyńskie, Ostrówki koło Chodzieży, Milcz, Piła Kalina.  Wszystkie obiekty będą wyposażone w nowe wiaty i siedzenia. Komfortową obsługę zapewni także czytelne oznakowane, system informacji oraz nowe oświetlenie. Dla osób o ograniczonej mobilności oraz niewidomych i niedowidzących na wszystkich stacjach i przystankach uwzględnione są udogodnienia. Będą specjalne pasy naprowadzające oraz podjazdy.

 

Na stacjach w Chodzieży i Pile wyremontowane będą przejścia pod torami. Wszystkie stacje i przystanki zyskają stojaki dla rowerów.

 

Modernizacja linii między Poznaniem a Piłą ma zakończyć się najpóźniej z końcem 2019 roku. Inwestycja jest finansowana w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Wielkopolskiego. Wartość projektu to około 500 milionów złotych netto. Wysokość dofinansowania z Unii Europejskiej to około 425 milionów złotych netto, czyli 85% wartości zadania.

 

Jak informowaliśmy w Zyciu Piły - po modernizacji linii kolejowej na trasie Poznań - Piła ma kursować dwa razy więcej pociągów niż obecnie.

wasze newsy

W ramach naszych serwisów internetowych stosujemy pliki cookies. Zgadzam się | Chcę zapoznać się z polityką prywatności