Wtorek, 16.01.2018 Imieniny obchodzą:  Marcel, Włodzimierz
Miasto Region 04.01.2018 18:01

Koniec pierwszego etapu prac na linii kolejowej Piła - Poznań

Fot. PKP PLK S.A.

Zakończył się pierwszy etap prac przy modernizacji linii kolejowej z Piły do Poznania. - W grudniu 2019 roku podróż na trasie Poznań - Piła skróci się o około 40 minut - przypomina spółka PKP PLK S.A. Trasę ma też obsługiwać znacznie więcej pociągów.

Pierwszy - zakończony właśnie etap - obejmował odcinek pomiędzy stacjami Poznań - Oborniki Most. - Zmodernizowano już 25 kilometrów jednego z dwóch torów, sieć trakcyjną i obiekty inżynieryjne. Przebudowano perony, od strony modernizowanego toru, na stacjach i przystankach: Poznań Strzeszyn, Golęczewo, Chludowo. Trwają prace przy budowie peronów wyspowych w Wargowie i Złotnikach, gdzie obsługę podróżnych zapewniają tymczasowe perony. Z przejeżdżających pociągów widać też konstrukcje nowych przystanków: Poznań Podolany i Złotniki Grzybowe. Na modernizowanym odcinku Poznań - Oborniki Most wymieniono 9 rozjazdów - ważnych elementów linii kolejowej, odpowiedzialnych za sprawny ruch pociągów. W grudniu, po zakończeniu modernizacji toru, przywrócono jazdę dwutorową - mówi Zbigniew Wolny z biura prasowego PKP PLK S.A.

 

Wykonawca realizuje już kolejne prace. - Do marca 2018 roku układane będą kable telekomunikacyjne do nowego lokalnego centrum sterowania. Budowane są nastawnie kontenerowe. Zaplanowano również prace przy sieci trakcyjnej. W marcu 2018 roku na jednotorowym odcinku Oborniki – Piła rozpocznie się wymiana toru - dodaje Zbigniew Wolny.

 

Najtrudniejszy czas dla pilan i mieszkańców naszego regionu przypadnie na okres od 5 maja do końca sierpnia 2018 roku. Wtedy to właśnie realizowany będzie jednotorowy odcinek między Piłą a Obornikami, przez co pasażerowie będą zmuszeni do korzystania z komunikacji zastępczej. Komunikacja zastępcza będzie obowiązywała również między 15 marca a 4 maja 2018 roku, kiedy przebudowywane będą stacje Wargowo i Oborniki. Na pozostałych etapach będzie obowiązywał ruch jednotorowy dwukierunkowy.

 

- Modernizacja 94-kilometrowej linii skróci czas przejazdu z Poznania do Piły o około 40 minut – z około 2 godzin do 1 godziny i 20 minut. Wybudowane zostaną 4 przystanki: Poznań Podolany, Złotniki Grzybowe, Złotkowo i Bogdanowo. Przebudowane zostaną stacje: Złotniki, Wargowo, Oborniki Wielkopolskie, Rogoźno Wielkopolskie, Budzyń, Chodzież, Dziembówko, Piła oraz przystanki: Poznań Strzeszyn, Golęczewo, Chludowo, Oborniki Miasto, Rożnowo, Parkowo, Tarnowo Rogozińskie, Sokołowo Budzyńskie, Ostrówki koło Chodzieży, Milcz, Piła Kalina. Wszystkie obiekty będą wyposażone w nowe wiaty i siedzenia. Komfortową obsługę zapewni także czytelne oznakowane, system informacji oraz oświetlenie. Dla osób o ograniczonej mobilności na wszystkich stacjach i przystankach przewidziane są udogodnienia. Na stacjach w Chodzieży i Pile wyremontowane będą przejścia pod torami. Tunel w Pile będzie wyposażony w windy - dodaje Zbigniew Wolny. 

 

Po oddaniu do użytku zmodernizowanej w całości trasy kolejowej Piłę z Poznaniem ma połączyć dwa razy więcej pociągów niż obecnie. - My jako samorząd województwa, organizator przewozów regionalnych, na tej linii uruchamiamy obecnie jedneaście par pociągów w ciągu dobry. To jest bardzo mało. Ta linia jest najmniej eksploatowana właśnie przez jej stan techniczny. Ale naszym zamiarem - i to mogę potwierdzić oficjalnie - jest to, że po zmodernizowaniu tej linii zamówimy tu przynajmniej podwojoną liczbę połączeń. Mówimy o dwudziestu, a nawet ponad dwudziestu parach pociągów na dobę - mówił w sierpniu 2017 roku w Pile wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego Wojciech Jankowiak.

 

Remont linii kolejowej Piła - Poznań ma zakończyć się najpóźniej w grudniu 2019 roku. Modernizacja linii  jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Wielkopolskiego. Wartość projektu to około 500 milionów złotych netto. Wysokość dofinansowania z Unii Europejskiej to około 425 milionów złotych netto, tj. 85% wartości zadania.

 

Przypomnijmy - w październiku 2015 roku zakończył się remont budynku dworca PKP Piła Główna. Polskie Koleje Państwowe przywróciły mu dawny, zabytkowy charakter. Pod nadzorem konserwatora zabytków zostały odrestaurowane elewacje i pomieszczenia wewnątrz obiektu. Pilski dworzec został też w końcu dostosowany do osób niepełnosprawnych - zainstalowano windę, a plan dworca został opisany także w języku Braile'a. Na dworcu stanęły również elektroniczne tablice informacyjne z dotykowymi ekranami. Na terenie zmodernizowanego dworca powstał też parking na kilkadziesiąt aut. ZOBACZ ZDJĘCIA: Pilski dworzec po modernizacji.

wasze newsy

W ramach naszych serwisów internetowych stosujemy pliki cookies. Zgadzam się | Chcę zapoznać się z polityką prywatności